Elokuussa uuden edessä

15.08.2025

Monessa perheessä on alkanut uusi ajanjakso elämässä, kun pienet koululaiset lähtivät kesälomalta koulutaipaleelle. 

Miltä tuntuu jättää ekaluokkalainen yksin lähtemään kouluun, kun itse menee aamuyöllä töihin? Tai iltapäiväkerhon jälkeen lähettää lapsi tyhjään kotiin ja odottamaan yöhön asti, että itse pääsee töistä kotiin? Voin kertoa kokemuksesta, kamalalta. Huoli ja pelko kivistää vatsaa, myymälässä ei saa pitää omaa puhelinta. Somemuistot kertoo, kuinka olen kahdeksan vuotta sitten lähtenyt pelastamaan koulumatkalla eksynyttä lasta, joka oli ajatuksissaan jäänyt väärällä pysäkillä. Toisen kerran lapsi oli nukahtanut bussiin ja herännyt varikolta.  

Olen työskennellyt elämästäni 15 vuotta kaupan alalla tai sen parissa. Kaupan ala työllistää Suomessa noin 280 000 ihmistä. Työtä tehdään epäsäännölliseen aikaan ja usein osa-aikaisesti. Työskentelyaikaan on vaikea itse vaikuttaa ja työ painottuu usein ilta-aikaan ja viikonloppuihin, jolloin muut ihmiset asioivat kaupassa. Epäsäännöllistä työaikaa tekeviä on toki paljon enemmän, kuten hoitotyötä tekevät, poliisit ja pelastajat.

Osa-aikatyötä tekevät ovat muita heikommassa asemassa myös etuuksissa, koska kokoaikatyötä tekevät ovat oikeutettuja osittaiseen hoitovapaaseen alle kolmevuotiaan ja pienen koululaisen kanssa ja saamaan kompensaationa Kela-korvauksen. Osa-aikatyötä tehdään kuitenkin jopa kuutena päivänä viikossa ja työvuoroja on otettava vastaan lyhyellä varoitusajalla.

Meillä on käsissämme Suomen kokoinen kriisi: Syntyvyyttä ei saada nousuun samaan aikaan kun väestö ikääntyy. Monissa perheissä kamppaillaan työn, perhe-elämän ja harrastusten yhteen sovittamisen kanssa. Paras tapa luoda varmuutta tulevaisuuteen ja pienten lasten vanhempien arkeen on siirtyä kokonaiskoulupäivämalliin.

Kokonaiskoulupäivämallissa myös epäsäännöllistä työaikaa tekevät perheet tulevat huomioiduksi. Kouluissa tulee tarjota aamupäivätoimintaa sekä iltapäivätoimintaa, jonka yhteyteen tulisi mahdollisuus harrastamiseen. Myös vuorotyötä tekevien vanhempien lapsilla on oltava oikeus turvalliseen elinympäristöön ja harrastuksiin. Tämä on päätöksenteossa unohtunut: Vuorotyötä tekevät ovat epätasa-arvoisessa asemassa säännöllistä työaikaa tekeviin nähden. Kokonaiskoulupäivä mahdollistaa myös koulutilojen tehokkaamman käytön.

Kokonaiskoulupäivä on yksi Pamin ajamista tavoitteista, jälleen tämän tavoitteen merkitys konkretisoituu monessa perheessä. Liitolla, joka koostuu meistä jäsenistä on mahdollisuus edistää tätä, kunhan meitä on riittävän paljon!                                                 

-Sonja Tahlo PAM 003 järjestötyöntekijä