Tulospalkkioista

26.04.2024

Tulospalkkioista

Hallituksen sakset leikkaavat mistä ehtivät ja viikate taittaa työelämän tukipilareita kuin viljaa. Samaan aikaan kaupan alalla aletaan heräilemään tulevaan TES-kierrokseen ja mielikuvamaalarit aloittavat työnsä.

Ensimmäisenä pensselin väripalettiin kastoi Citymarket. Alla tiivistettynä johtokuntaamme kuuluvan Cittarin luottamushenkilön Päivi Anderssonin faktatietoa tulospalkoista ja sen epäkohdista.

Yhteinen huolemme on, että työehdoilla yritetään polkea palkkoja, vetoamalla mahdollisuuteen tienata enemmän tulospalkalla. Minkälaista työelämästä tulee, jos ainoa mittari on maksimaalisen voiton tavoittelu? Miten henkilökunnan hyvinvointi huomioidaan? Entä osatyökykyiset?

CITYMARKET JA TULOSPALKKIOT (liittyy 24.4.2024 Ylen uutiseen)

No huh huh, johan pomppas! Kaikenlaista sitä kuulee ja saa lukea.

Ei ole minun 14-vuotisen työuran aikana näkynyt tuollaisia tulospalkkioita. Tulospalkkioita on maksettu vasta kahtena vuotena ja siitä saatiin vääntää useamman vuoden ennen kuin päästiin minkäänlaiseen sopimukseen. Sopiminen ei ollut helppoa sillä Kesko vastusti useamman vuoden tulospalkkioita.

Uutisessa kerrotaan, että myyjä voi itse vaikuttaa tulospalkkioon määrään, joka ei täysin pidä paikkaansa. Otan esimerkin kassatyöntekijästä. Me myyjät emme voi yksin vaikuttaa kassasujuvuuteen, sillä esihenkilö joka työvuorot suunnittelee, tekee päätöksen montako kassaa on auki. Jokainen kassatyöntekijä tekee varmasti parhaansa, ajattelematta tuleeko tulospalkkiota vai ei. Moni työtoveri on kertonut, että jäisi mieluummin ilman tulospalkkiota, jos hinta on se, että myyjät vedetään todella tiukoille. Tulospalkkio nykymuodossaan aiheuttaa ennemmin työuupumusta ja sairastumisia. Jos ja kun kyseenalaista esimerkiksi kassamiehityksen riittämisen saan vastaukseksi, 'koska tulospalkkio'

Sitten maksun kriteerit. Sillä, oletko hymyilevä aurinko vai elämäänsä kyllästynyt myyjä ei ole mitään merkitystä. Eli teit työsi hyvin tai huonosti saat yhtä paljon suhteutettuna tehtyihin työtunteihin. Tosin kriteerinä on tietysti nämä asiakaspalautekyselyt, jotka vaikuttavat jokaiseen yksikköön. Siis koko yksikköön.

Otan vielä toisen esimerkin käyttötavaraosastolta. Sielläkään myyjä ei pysty yksin vaikuttamaan tulospalkkion määrään. Se, että myymälä on siisti ja tavaraa hyllyssä riippuu myös johtamisesta ja työn organisoinnista. Mitä myyjät voivat tehdä, jos työn suunnittelu tai miehitys ei ole kohdallaan.

Lisäksi Keskon tulospalkkio ei ole mielestäni reilu. Kassaosastolla ja käyttötavaramyyjillä on eri kriteerit eli tulospalkkion määrä saattaa hyvinkin poiketa siitä missä työskentelet. Olen keskustellut monen työntekijän kanssa ympäri Suomen heidän saamistaan tulospalkkioista. Tänä vuonna en ole törmännyt yhteenkään, joka olisi saanut näitä 1450-2000€:n palkkioita.

Keskimääräinen 450-600€ voi hyvinkin olla lähellä totuutta, mutta esim. omalla kohdallani tuo summa jäi alle tämän ja olen kokoaikainen, ylimmällä palkkaluokalla työskentelevä myyjä.

Surullisin tulospalkkio, jonka kuulin oli 80€/brutto kokoaikaisella myyjällä. Näyttää enemmän pyllistykseltä kuin käden ojennukselta.

Harmi, että johto puhuu vain siitä, miten myyjät pystyvät vaikuttamaan omiin tulospalkkioihin, mutta eivät mainitse sanallakaan päälliköiden ja tavaratalojohtajien vaikutusta tulospalkkioihin. Heidän asenteensa, organisointi- ja johtamistaitonsa, sekä henkilökunnan hyvinvoinnin huomioiminen ovat myös suuressa osassa tulospalkkion saamiseen. Kuinka paljon meillä on sitä ketjussa? Siinäpä miettimistä.